MFK

MFK

Maria Fritidsklubb årskurs 4-6


Hemvisten


Lokalen där årskurs 4 -6 befinner sig kallas Badet. Namnet kommer sig av att Mariaskolans bad tidigare fanns här. Badet är hjärtat i hela vår verksamhetoch hit kommer våra 270 elever varje dag efter skolans slut för att äta mellanmål, hänga av sig sina jackor och väskor, spela pingis, biljard, tv-spel, datorspel, sällskapsspel, läsa tidningar och böcker eller bara vara. Lokalen används förmiddagstid för skolans rastverksamhet och kvällstid bedrivs ungdomsklubb för äldre ungdomar.


I vårt café äter eleverna mellanmål, men därefter förvandlas rummet snabbt till ett sällskapsrum där det spelas spel, tävlas i back- gammon, schack, frågesport m.m, pratas och umgås. Det finns också två pingisbord och två biljardbord.


Fredagar är en speciell dag på Maria Fritidsklubb. Eleverna kan köpa glass till självkostnadspris och avnjuta den till fredagsfilmen som vi visar på storbildsduk.


Varje vecka arrangeras en pingisturnering och en biljardturnering. Vi spelar också tv-spelsturnering på bio-duk varje vecka. I taket på biljard- och pingisrummet har vi byggt ett loft där vi har våra tv-spel. I ett angränsande rum har vi datorer som är kopplade till ett nätverk. Där kan eleverna spela spel och utforska Internet. De bokningsbara tiderna på tv-spel och datorspel är begränsade till cirka 55 minuter per dag och elev. Anledningen är att vi vill ge utrymme för andra aktiviteter.

Mellanmål


Varje dag står en mellanmålsbuffé uppdukad och här erbjuds flera sorters bröd, pålägg, frukt och grönsaker, yoghurt med bär, müsli, te och smaksatt vatten. Mellanmålet på MFK serveras varje dag ca. 13.30-15.30.

Klockan 16.00 ställer vi fram frukt.

Skapande


På skapande erbjuder vi:
– en lustfylld, inspirerande och välkomnande miljö.
– tillgång att använda sig av bild- och formspråkets möjligheter.
– att eleverna var och en efter sina egna förutsättningar ska få möjlighet att använda och utveckla sin kreativitet och fantasi.
–uppmuntran och stöd till eleverna att lita på sina egna idéer. Att få dem att våga prova sig fram och hitta egna lösningar.
Innehåll
– Eleverna får möjlighet att experimentera och prova på olika material utan krav på att göra ”fina saker”.
– Tyngdpunkten ligger på den skapande processen och inte i det färdiga resultatet.
– Vi arbetar med fritt skapande i en mängd olika material som till exempelfärg, papper, lera, gips, skrot och naturmaterial.
– Vi arbetar också efter olika teman som t.ex. skräck och skrock, uppfinningar och magiska masker.
– Vi åker iväg och låter oss inspireras av utställningar, vackra miljöer och andra skapande verksamheter.
Teman
– Teman är till för att inspirera. Vi väljer teman som inte är för snäva. Det finns utrymme för barnens egna idéer där de kan använda sig av flera olika material.
– Vi väljer teman som vänder sig till alla barn oavsett förkunskaper, ålder och kön.
– Vi presenterar en ny temaperiod genom att låna böcker, lyssna på musik, sätta upp bilder och duka fram material på ett lockande sätt.
– Under tiden vi arbetar växer en miniutställning fram med de saker som blir färdiga. En del temaperioder avslutas med en större utställning.

Idrott och lek


Idrott och lek är en verksamhet som drar till sig ett stort intresse. Här får eleverna prova på olika sporter och lekar. Det ska vara roligt för alla och därför delar personalen in eleverna i olika lag, så att ingen ska känna sig utanför. Idrotten och lekarna är en av de verksamheter där eleverna får träffa “de äldre”, det vill säga mellanstadieeleverna. De flesta aktiviteter i gymnastiksalarna är gemensamma med mellanstadiet, men det finns idrotter och lekar som bara är avsedda för MMK-eleverna.
Personalen har god regelkunskap i många olika sporter vilket är en förutsättning. Eftersom att många elever tar idrott och lek på största allvar måste också vi göra det. Det gör det också lättare att lära ut idrotter och lekar till elever som inte provat dessa.
Ett populärt inslag är våra olika turneringar, som ofta följer pågående idrottsevenemang runt om i världen. Till exempel arrangerar vi vårt eget Champions League, Handbolls-EM, MFK Open i tennis, MFK-OS och flera andra spontanturneringar. Eftersom personalen delar in turneringslagen behöver man inte vara en stjärna i idrott för att kunna vara med; kanske kan man till och med vinna en turnering i en sport man annars inte utövar. Det kan betyda mycket för eleverna.

Teater


Under teatern fördjupar vi nu arbetet med att ge eleverna verktyg i hur vi kan använda vårt kroppsliga uttryck för att gestalta en karaktär, berättelse eller situation. Vi undersöker möjligheterna med "rummet", hur vi kan använda oss av det och hur vi interagerar och relaterar till varandra i relation till det vi arbetar med. Vi fortsätter att arbeta med att skapa ett bra gehör och samarbete inom gruppen och med att utforska innebörden av publikens närvaro. Teaterlektionernas form och innehåll utformas utifrån gruppens behov och intresse. I samråd med gruppen undersöker vi möjligheten att arbeta med ett uppspel och arbetet med kostym, scenografi, mask, ljud och ljus introduceras på nytt.

Musik


Verksamheten i Musiken utgår från eleverna och deras önskemål. Den bärande tanken är respekt för eleven som person och elevens lust till kreativitet. Genomgående är verktygen lättlärda, eleverns tar snabbt egna initiativ till låtar. Andra runt omkring blir inspirerade och håller flödet igång, ständigt nya idéer och infall. Ett par gånger om året anordnas Valfestivalen där eleverna har möjlighet att visa upp vad de har gjort i Musiken under terminen.
Musiklokalerna är uppdelade i Replokalen, Minirepan och Green Room. Det här är stället för rockband, inspelning, digitala projekt, video, låtskrivande och div. ljudskapande.


I Musiken kan man t ex:
– göra egen musik med musikdatorerna
– lära sig spela på olika instrument
– bara låta, sjunga & ha kul
– spela i band
– bearbeta ljud digitalt
– experimentera med ljud
– spela live
– spela in och göra cd eller dvd
– lägga ut sina alster på nätet ex. Spotify
– använda nätet kreativt, YouTube-filmer, texter, research

Filmstudio


I Filmstudion får eleverna göra sina egna filmer och hela tanken är att de ska få fritt spelrum att utveckla sin fantasi och kreativitet. De får hjälp med att filma framför green screen och sedan redigera filmen. Med hjälp av green screen kan de låtsas att de befinner sig var som helst på eller utanför jorden. Det är bara elevernas fantasi som kan sätta stopp för vad de kan skapa i Filmstudion.
Utöver själva filmandet kan eleverna klippa film, lägga på effekter, göra animerad film, redigera foton samt se på filmer.

Biljard


När vi spelar biljard på MFK brukar vi spela tre olika varianter; eightball (Åttaboll), Nineball (Nioboll) och “skarbövikaren”. Varje vecka avgörs en deltävling av biljardturneringen som sträcker sig över en termin. I slutet på varje termin har vi en stor prisutdelning där medaljer, utmärkelser och fair play priser från olika verksamheter delas ut.

Pingis


Pingis är den mest populära aktiviteten. Vi spelar olika varianter, från singel och dubbel till mer lekfulla som Kung.
Kung spelas av alla elever och det brukat vara fullt ös runt bordet. Kungen står ensam på en sida av bordet och bestämmer antalet prickar man får ha innan man åker ut, till vilken poäng finalen spelas och hur många man ska vara kvar för att fortfarande springa runt bordet eller stå kvar.
Dubbel har blivit ett populärt sätt för eleverna att utmana personalen. Singel håller på hela tiden från att vi öppnar tills vi stänger. Turneringarna drar igång varje termin och löper sedan hela terminen ut med en deltävling per vecka, och ett rankingsystem som avgör vem som blir MFK-mästare.

Datorer


MFK:s datorverksamhet består av sex nätverkskopplade datorer för årskurs 4-5. Årskurs 6 har ett eget rum med fyra nätverkskopplade datorer. På dessa datorer kan eleverna spela spel med eller mot varandra. Om de vill skriva finns det tillgång till ordbehandlingsprogram och skrivare. Vi har även surfplattor som eleverna kan använda till att lyssna på musik och surfa på.
Alla som vill kan vara ute och göra olika saker på internet, men det finns flera sidor vi tycker är olämpliga och därmed har valt bort. Om du som förälder har frågor om detta är det bara att höra av dig.

Spel


Vi har ett loft med TV-spel. Eleverna får boka 55 minuter per dag och varje vecka arrangerar vi turneringar i olika spel. Eleverna spelar flera tillsammans på varje tid. På en del spel räcker det inte att “bara sitta still och trycka på knappar”, utan deltagaren måste vara aktiv med kroppen.
Tro det om ni vill, men vi har också analoga spel. Det spelas en hel del strategispel, exempelvis schack och othello, men också sällskapsspel som Monopol, Galenpanna med flera. Vi har flera kortlekar som används flitigt, till bland annat Vändtia, Finns i sjön och det sociala spelet "Maffia".

Trivselregler


På MFK behandlar alla elever och personal varandra med respekt. Vi är rädda om våra lokaler och material. Vi gör allt för att våra kompisar ska trivas.